Refleksi Mingguan



 Refleksi Modul 1 : Introduction to Leadership



Refleksi Modul 2 : Leadership Traits and Ethics
  • Traits - Membezakan ciri-ciri peribadi
  • Personality - Gabungan ciri-ciri yang mengklasifikasikan tingkah laku seseorang individu
  • Personaliti juga mempengaruhi keputusan yang dibuat. Memahami personaliti orang adalah penting kerana personaliti mempengaruhi tingkah laku serta persepsi dan sikap. Mengetahui personaliti membantu untuk menerangkan dan meramalkan tingkah laku dan prestasi kerja orang lain. 
  • Contoh: Jika seseorang itu sangat pemalu, anda boleh lebih memahami mengapa dia pendiam apabila bertemu orang baharu. Anda juga boleh meramalkan bahawa orang itu akan diam apabila  bertemu orang baru yang tidak dikenali. Anda juga boleh memahami dengan lebih baik mengapa orang itu tidak akan mencari pekerjaan sebagai jurujual dan jika dia melakukannya, anda boleh meramalkan bahawa orang itu mungkin tidak akan berjaya. 
  • Personaliti dibangunkan berdasarkan genetik dan faktor persekitaran. Gen yang diterima sebelum dilahirkan mempengaruhi ciri keperibadian. Keluarga, rakan, sekolah dan kerja juga mempengaruhi personaliti.


Refleksi Modul 3 : Leadership Behavior and Motivation
  • Tahap prestasi seseorang pemimpin dinilai apabila pemimpin mewujudkan persekitaran motivasi yang memberi inspirasi kepada pengikut untuk mencapai objektif. 
  • Memotivasikan pekerja menghasilkan kecekapan organisasi tersendiri yang memberi kelebihan berbanding pesaing. Oleh itu, keupayaan untuk memotivasikan orang lain, atau kemahiran motivasi, adalah penting untuk kejayaan kepimpinan. 
  • Pekerja yang tidak bermotivasi biasanya tidak berpuas hati dengan pekerjaan mereka. Ramai pekerja melakukan kerja dengan baik tetapi tidak berpuas hati dengan pekerjaannya dan mereka tidak cuba untuk cemerlang dalam pekerjaan.
  • Teori tingkah laku (behavioral theory) memberi tumpuan kepada tingkah laku dan ia penting untuk mengetahui bahawa tingkah laku pemimpin adalah berdasarkan sifat dan kemahiran mereka. 
  • Pekerja yang mempunyai hubungan baik dengan pengurus lebih cenderung untuk bermotivasi daripada pekerja yang mempunyai hubungan yang buruk dengan pengurus mereka yang lebih cenderung untuk berhenti. 
  • Memimpin melalui teladan berlaku apabila pengikut memerhati tingkah laku pemimpin dan menirunya. Tingkah laku pemimpin adalah berdasarkan sifatnya. Oleh itu, sifat dan tingkah laku berjalan seiring dan teori kepimpinan sifat mempengaruhi teori kepimpinan tingkah laku. Walau bagaimanapun, tingkah laku lebih mudah dipelajari dan diubah daripada sifat.


Refleksi Modul 4 : Influencing: Power, Politics, Networking, and Negotiation

Pembentangan Kumpulan 1
Tajuk :  Power, Politic, Networking & Negotiation ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan

  • Kuasa - Pengaruh ke atas orang lain. Walau bagaimanapun, kuasa adalah potensi pengaruh pemimpin terhadap pengikut. Selalunya persepsi kuasa, bukan penggunaan kuasa sebenar yang mempengaruhi orang lain.
  • Politik - Sesuatu pengurusan mempunyai dimensi politik. Terdapat hubungan antara kuasa dan politik organisasi. Pengurus menggunakan kuasa kedudukan dan politik sedia ada untuk meningkatkan kuasa mereka. Politik ialah proses mendapatkan dan menggunakan kuasa. Politik adalah realiti kehidupan organisasi kerana ia mempengaruhi tingkah laku dan keputusan. Jumlah dan kepentingan politik berbeza-beza mengikut organisasi. Walau bagaimanapun, organisasi yang lebih besar akan cenderung lebih bersifat politik dan semakin tinggi tahap pengurusan, semakin penting politik.
  • Rangkaian - Aspek penting dalam kemahiran politik. Rangkaian ialah proses membina hubungan untuk tujuan sosial dan politik. Pengurus terlibat dalam aktiviti dan masa yang dihabiskan di setiap kawasan. Aktiviti telah dikategorikan kepada 4 bidang iaitu pengurusan tradisional, komunikasi, pengurusan sumber manusia, dan rangkaian. Daripada 4 aktiviti ini, rangkaian mempunyai sumbangan relatif tertinggi kepada kemajuan pengurusan yang berjaya. Pengurus yang berjaya menghabiskan kira-kira 2 kali lebih banyak masa untuk rangkaian berbanding pengurus biasa, beliau akan dapat membina rangkaian hubungan yang berterusan. Memandangkan rangkaian adalah sangat penting untuk kejayaan kerjaya.
  • Rundingan - Rundingan biasanya merupakan zero-sum di mana keuntungan satu pihak adalah kerugian pihak lain. Seperti kuasa dan politik, rundingan bukan tentang mengambil kesempatan ke atas orang lain, ia tentang membina hubungan dan membantu satu sama lain mendapatkan apa yang kita mahu. Untuk mendapatkan apa yang dimahukan, kita perlu menjual idea dan meyakinkan orang lain untuk memberikan apa yang dimahukan. Walau bagaimanapun, rundingan harus dilihat oleh semua pihak sebagai peluang untuk semua orang memenangi sesuatu bukan sebagai situasi menang-kalah. Dalam erti kata lain, semua pihak mesti percaya bahawa mereka mempunyai tawaran yang terbaik.
  • Kuasa, politik dan rangkaian mempunyai satu persamaan yang mempengaruhi dan membantu antara satu sama lain. Orang yang berkerjaya akan mempunyai ramai kenalan. Malah, cara terbaik untuk memajukan kerjaya ialah mencari peluang yang baharu. Lebih ramai orang mencari kerja melalui rangkaian berbanding semua kaedah lain yang digabungkan. Tetapi rangkaian juga digunakan untuk sebab lain, termasuk mengembangkan perniagaan, kepuasan kerja, peningkatan prestasi, gaji, kuasa dan kenaikan pangkat.
  • Pengaruh, kuasa dan politik semuanya boleh digunakan semasa proses rundingan. Rundingan digunakan dalam menguruskan konflik. Perundingan adalah satu proses di mana dua atau lebih pihak berkonflik dan berusaha untuk mencapai persetujuan.


Refleksi Modul 5 : Contingency Leadership Theories

Pembentangan Kumpulan 2
Tajuk :  Contingency Leadership Theories ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan

  • Teori kontingensi kepimpinan - Kepimpinan yang berkesan yang bergantung kepada interaksi antara tingkah laku pemimpin dan situasi itu sendiri. 
  • Fiedler’s Contingency Theory - Teori kontingensi pertama (tahun 1960-an) telah dicadangkan oleh Fred. E. Fiedler. Beliau mencadangkan bahawa keberkesanan pemimpin bergantung kepada sejauh mana gaya kepimpinannya sepadan dengan konteks dan tugas semasa. Beliau juga mencadangkan bahawa pemimpin akan menggunakan salah satu daripada dua gaya kepimpinan yang berbeza (berorientasikan tugas atau berorientasikan orang). Keberkesanan gaya seseorang dalam situasi tertentu bergantung pada sejauh mana tugas yang ditakrifkan dengan baik, berapa banyak kuasa yang dimiliki oleh pemimpin dan hubungan antara pengikut dan pemimpin
  • Path-Goal Theory - Menurut teori kontingensi kepimpinan Path-Goal yang pertama kali dicadangkan oleh Martin Evans dan kemudiannya dikembangkan oleh Robert House pada tahun 1970-an, memfokuskan pada bagaimana tingkah laku kepimpinan boleh membantu pengikut mencapai matlamat kumpulan. 4 jenis tingkah laku utama dikenal pasti (arahan, sokongan, berorientasikan pencapaian, dan penyertaan) dan jenis tingkah laku yang digunakan harus bergantung pada sifat tugas.
  • Situational Theory - Paul Hershey dan Kenneth Blanchard mencadangkan teori kepemimpinan situasi yang dicirikan oleh 4 gaya kepimpinan. Gaya yang harus digunakan dalam situasi tertentu bergantung pada tahap kematangan orang bawahan. Sebagai contoh, jika pengikut tidak mempunyai pengetahuan dan tanggungjawab, pemimpin harus mengamalkan gaya kepimpinan arahan dalam situasi itu.


Refleksi Modul 6 : Communication, Coaching and Conflict Skills

Pembentangan Kumpulan 3
Tajuk : Communication, Coaching & Conflict Skills ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan

  • Communication - Proses menyampaikan maklumat dan maksud. Komunikasi sebenar berlaku hanya apabila semua pihak memahami mesej (maklumat) dari perspektif yang sama (maksud). Oleh itu, komunikasi adalah kritikal kepada kejayaan organisasi. Kebolehan berkomunikasi, membaca, dan menulis akan memberi kesan langsung kepada kejayaan kerjaya. Dalam kepimpinan, membina hubungan juga adalah berdasarkan komunikasi. Oleh itu, terdapat hubungan yang positif antara kecekapan komunikasi dengan prestasi kepimpinan. Organisasi melatih pekerja untuk berkomunikasi dengan lebih baik untuk mempengaruhi orang lain untuk menyelesaikan pekerjaan mereka. 2 bahagian penting dalam komunikasi kepimpinan ialah menghantar dan menerima mesej.
  • Coaching - Proses memberi maklum balas motivasi untuk mengekalkan dan meningkatkan prestasi. Coaching direka untuk memaksimumkan kekuatan pekerja dan meminimumkan kelemahan. Bagi meningkatkan prestasi, organisasi perlu melatih pengurus untuk menjadi jurulatih dan trend ini dijangka berterusan kerana bimbingan boleh meningkatkan prestasi pekerja. Membangunkan kemahiran bimbingan adalah penting dalam diri seseorang. Sama ada beliau adalah seorang pengurus atau tidak, kita boleh menjadi seorang pemimpin dan melatih orang lain, termasuk pengurus oraganisani. Coaching amat penting apabila seorang pekerja masih baru dalam pekerjaan dan organisasi.
  • Conflict - Konflik wujud apabila orang berbeza pendapat dan pembangkang. Konflik tidak dapat dielakkan kerana orang ramai tidak melihat sesuatu dengan cara yang sama. Kejayaan sesebuah organisasi ialah berdasarkan sejauh mana ia menangani konflik. Pemimpin sentiasa terdedah kepada konflik. Oleh itu, pengendalian konflik secara konstruktif adalah penting dalam kemahiran kepimpinan. Keupayaan menyelesaikan konflik akan memberi kesan langsung kepada kejayaan kepimpinan. Dengan trend ke arah kerja berpasukan, kemahiran konflik semakin penting untuk membuat keputusan pasukan. Dalam ekonomi global, pemimpin perlu peka terhadap perbezaan budaya supaya anda tidak menimbulkan konflik tambahan.


Refleksi Modul 7 : The Leader-Follower Relationship

Pembentangan Kumpulan 4
Tajuk : The Leader-Follower Relationship ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan

  • Pengikut yang berkesan menjadikan pemimpin yang produktif dan pemimpin yang berkesan membina pengikut yang produktif 
    • Seorang pemimpin mempengaruhi pasukannya, sama seperti pasukan mencipta pengaruh ke atas pemimpin. Kerjasama ini boleh bersifat positif dan negatif, dipengaruhi oleh keupayaan kedua-dua pihak untuk mempercayai, mendengar, membantu, menyelesaikan masalah dan mencari penyelesaian baharu. Kedua-duanya secara aktif melaksanakan dan berjaya mengurus, menyelia dan merangsang pekerjaan ini memastikan kerjasama yang berkesan antara pengikut dan pemimpin. Mencapai matlamat syarikat menggalakkan kerja berpasukan pengikut dan pemimpin dalam membimbing pasukan mereka ke arah matlamat syarikat.
  • Tanpa pengikut, tiada pemimpin
    • Setiap organisasi mempunyai individu penting bukan sahaja mengurus dan memantau kerja dalam organisasi (pemimpin) tetapi juga untuk melaksanakan kerja dengan berkesan (pengikut) Begitu juga, individu yang mahir dalam menyediakan pembahagian kerja yang berkesan kepada setiap ahli pasukan diperlukan untuk menyampaikan hasil yang berjaya dan selaras dengan kemahiran dan kebolehan setiap individu.
  • Setiap pemimpin pernah menjadi pengikut
    • Setiap pemimpin telah menjadi sebahagian daripada pengikut yang telah membuktikan keupayaan dan kewibawaannya untuk melaksanakan tugas tertentu melalui dedikasi dan semangatnya. Walau bagaimanapun, ia tidak bermakna mereka mampu memimpin semua proses kerja. Jadi setiap orang dalam organisasi mempunyai pendekatan individu mereka sendiri untuk melakukan pekerjaan yang berbeza dan menyelesaikan masalah yang bermaksud bahawa sesiapa sahaja boleh menjadi pemimpin dalam tugas tertentu asalkan mereka bersedia dan  bertanggungjawab.
  • Pemimpin dan pengikut mempengaruhi satu sama lain
    • Pemimpin mempengaruhi pengikut mereka mengikut keperluan organisasi, manakala pengikut mempengaruhi pemimpin dengan sikap dan tindakan mereka. Ia boleh memberi kesan positif dan negatif. Pengaruh kedua-dua pihak ini merupakan elemen penyatuan yang boleh meningkatkan prestasi dan produktiviti kedua-dua pemimpin dan ahli pasukan.
  • Pengikut dan pemimpin harus mempunyai ciri-ciri yang sama
    • Pemimpin dan pengikut yang baik adalah mempunyai ciri-ciri yang sama yang mencerminkan keperluan perniagaan dan kerjasama. Penglibatan penuh, kebebasan, inisiatif, aktiviti dan keberanian adalah kualiti yang menyatukan pemimpin dan pengikut menjadikan mereka satu pasukan yang padu bekerja untuk tujuan bersama.


Refleksi Modul 8 : Team Leadership

Pembentangan Kumpulan 5
Tajuk : Team Leadership ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan

  • Team Leadership - Membina pasukan kerja dan projek yang berjaya dan produktif untuk mencapai objektif, sama ada sebagai unit kerja atau sebagai komponen dalam organisasi.
  • Peranan ketua pasukan
    • Pengurus atau penyelia: Bertanggungjawab untuk menyelia semua aktiviti dalam pasukan.
    • Ahli Strategi: Bertanggungjawab untuk memutuskan cara menyelesaikan tugas dan membangunkan perancangan untuk mencapai sesuatu objektif.
    • Komunikator: Bertanggungjawab untuk mengedarkan maklumat kepada ahli pasukan dan pihak berkepentingan.
    • Penganjur: Bertanggungjawab untuk menjejaki dan menstrukturkan pelbagai tugas, pekerja dan dokumen.
    • Penetap matlamat: Bertanggungjawab untuk menentukan matlamat yang akan diusahakan oleh ahli.
  • Tanggungjawab ketua pasukan
    • Coach team membersKetua pasukan yang berkesan melatih ahli untuk mencapai matlamat dan membangunkan kemahiran yang diperlukan yang mendapatkan hasil. Kejurulatihan melibatkan pembangunan prestasi ahli pasukan, menawarkan maklum balas dan menunjukkan kemahiran yang diingini dan etika kerja yang diharapkan.
    • Membangunkan kekuatan pasukan dan memperbaiki kelemahan - Menjadi tanggungjawab ketua pasukan untuk mengenal pasti kekuatan dan kelemahan pasukan. Dengan menentukan ahli pasukan yang cemerlang dalam tugas dan boleh menyerahkan tugas yang diperlukan kepada orang yang sesuai. Ia juga berguna untuk menentukan bidang peluang dan langkah yang sesuai untuk memperbaikinya.
    • Kenal pasti matlamat pasukan dan menilai kemajuan pasukan - Mengukur kejayaan pasukan dan menilai matlamat dalam mengelakkan perselisihan faham. Ini juga memberikan ahli pasukan pemahaman yang jelas tentang apa yang mereka harapkan untuk diselesaikan. Menetapkan matlamat pasukan yang jelas dan menilai kemajuan sepanjang perjalanan membolehkan pasukan bekerjasama.
    • Selesaikan konflik - Pasukan terdiri daripada personaliti yang berbeza, sifat kerja dan motivasi, konflik kadangkala boleh berlaku. Ketua pasukan bertanggungjawab untuk mencegah konflik di mana mungkin dan menyelesaikannya apabila ia timbul. Dengan menetapkan peraturan asas dan menetapkan tugas dengan jelas akan boleh menghalang kepada konflik. Jika berlaku konflik, ia perlu diselesaikan dengan segera sebelum berlarutan.
    • Mengadakan inisiatif pasukan - Organisasi perlu mempunyai satu matlamat dalam ahli ahli pasukan. Projek individu, matlamat, komunikasi dan dokumen penting harus kekal jelas dan boleh diakses. Ia menjadi tanggungjawab ketua pasukan untuk mengatur mesyuarat pasukan, topik perbincangan dan kemajuan ke arah matlamat.


Refleksi Modul 9 : Leading Self-Managed Teams

Pembentangan Kumpulan 6
Tajuk : Leading Self-Managed Teams ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan

  • Self-managed team - Sekumpulan orang yang bekerjasama ke arah matlamat yang sama tanpa pengaruh pemimpin atau pengurus luar. Walaupun ahli lain yang berpangkat lebih tinggi dalam organisasi mungkin memberikan bimbingan atau panduan am, pasukan projek ini menetapkan agenda mereka sendiri dan melaksanakan rancangan mereka.
  • Faedah Self-managed team
    • Kebebasan: Gaya pengurusan yang bebas dalam mewujudkan persekitaran kerja yang terbuka. Ini menggalakkan pasukan untuk mencuba sesuatu baharu yang membawa kepada peningkatan inovasi dan semua produktiviti yang terhasil dilaksanakan bersama.
    • Peningkatan penglibatan: Apabila pekerja merasakan tiada pengawalan dalam kerja, ia membawa kepada rasa penglibatan yang lebih besar. Ia membantu mengurangkan sebarang pemikiran negatif dalam kumpulan yang mungkin timbul daripada perasaan tidak dapat mempersoalkan hierarki dan senioriti dalam organisasi.
    • Kos yang lebih rendah: Jika kita membenarkan pekerja menguruskan diri mereka sendiri, ia boleh menjimatkan kos untuk mengupah pengurus tambahan. Ini boleh membawa kepada penjimatan kos yang besar kepada organisasi.
  • Kelemahan Self-managed team
    • Kurang cekap: Terdapat banyak Self-managed team yang berprestasi tinggi dan berjuang untuk mencapai kecekapan maksimum. Melainkan seseorang dalam pasukan itu mempunyai kemahiran pengurusan projek yang cemerlang, mungkin sukar bagi kumpulan itu untuk mengatur aliran kerja mereka dengan cara yang paling berkesan. Oleh itu, setiap ahli pasukan yang diurus sendiri perlu mempunyai keupayaan pengurusan masa yang sangat baik untuk mencapai kejayaan.
    • Perebutan kuasa bagi yang berpotensi: Konsep Self-managed team menimbulkan idea kerjasama demokratik tetapi ia juga boleh membawa kepada kekosongan kuasa dalam amalan. Seseorang mungkin cuba untuk mengambil alih peranan kepimpinan, manakala yang lain mungkin menolak tugas mereka kepada ahli kumpulan yang lain. Tanpa pengurus sebenar yang meminta orang ramai bertanggungjawab, perebutan kuasa seperti ini boleh menjejaskan potensi pasukan yang diurus sendiri.
    • Kawalan yang kurangSelf-managed team memberikan pekerja peringkat eksekutif jauh lebih sedikit kawalan ke atas struktur organisasi mereka. Tanpa ketua pasukan, prestasi pasukan terpulang kepada kumpulan orang yang tidak berpusat dan bukannya hanya seorang pengurus yang melaporkan kembali kepada pihak atasan syarikat. Ini menyukarkan lagi eksekutif tersebut untuk memberi pengaruh secara langsung ke atas pasukan tertentu.


Refleksi Modul 10 : Charismatic and Transformational Leadership

Pembentangan Kumpulan 7
Tajuk : Charismatic and Transformational Leadership ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan

  • Charismatic Leadership: Pemimpin yang mempunyai kualiti karismatik yang memberi inspirasi kepada orang lain. Ia boleh menjadi sangat inspirasi dan motivasi kepada pengikut yang boleh meningkatkan perpaduan, produktiviti, dan penglibatan dalam organisasi.
  • Transformational Leadership: Pemimpin transformasi yang memberi inspirasi kepada orang ramai dan memimpin melalui teladan. Dia percaya ahli pasukan boleh berubah dan berkembang menjadi lebih baik sebagai individu dan mencapai tahap prestasi dan produktiviti yang lebih tinggi.
  • Perbezaan antara kepimpinan karismatik dan transformasi ialah:
    • Kepimpinan berkarisma menarik perhatian pemimpin dan persona pemimpin. Transformasi berpusat di sekitar visi yang sama dan menumpukan kepada menambah baik dan mengembangkan semua ahli pasukan untuk mencapai tahap yang lain.
    • Kepimpinan transformasi dibina berdasarkan ketelusan dan pemerkasaan, manakala Kepimpinan Karismatik dibina berdasarkan mendengar apa yang diberitahu oleh pemimpin yang berkarisma.
    • Kepimpinan transformasi mempunyai pembangunan individu sebagai bidang yang diutamakan dalam kepimpinan berkarisma dan pengikut merupakan alat untuk mencapai sasaran.
  • Membangunkan ahli pasukan
    • Kepimpinan transformasi - salah satu tujuan utama adalah mewujudkan ahli pasukan supaya mereka boleh belajar dan berkembang. Pemikiran mereka adalah seseorang boleh berubah bagi menjadi yang lebih baik pada masa hadapan. Ini adalah elemen utama dalam mencapai visi organisasi dan menjadikannya lebih kukuh pada masa depan.
    • Kepimpinan berkarisma - mewujudkan ahli pasukan bukan bidang utama. Bidang tumpuan ialah pemimpin dan memenuhi visi pemimpin tersebut. Ciri-ciri peribadi dan persona pemimpin dilihat jauh lebih penting daripada pengikut.


Refleksi Modul 11 : Level 5 Leadership

Pembentangan Kumpulan 8
Tajuk : Level 5 Leadership ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan


  • Level 5 leadership - kedudukan beberapa CEO teratas di seluruh dunia kerana ia membuka laluan kepimpinan yang hebat.
  • Jim Collins membangunkan konsep Level 5 leadership. Beliau menyebut konsep klasik ini dalam buku perniagaannya Good to Great yang dikarangnya. Ia merangkumi pelbagai topik mengenai pelbagai maklumat tentang nuansa klasik perniagaan.
  • Hirarki Level 5 leadership
    • Tahap 1: Individu Berkebolehan Tinggi
      • Pemimpin yang memberi sumbangan produktif melalui bakat, kemahiran, dan ekspresi disiplin kerja yang baik berada di tahap 1 iaitu kurungan Individu Berkebolehan Tinggi.
    • Tahap 2: Ahli Pasukan Menyumbang
      • Pada peringkat ini, ketua adalah ahli kumpulan yang aktif. Mereka menyumbang dengan ketara kepada matlamat bersama kumpulan dan bekerja dengan berkesan di bawah pengaruh rakan sebaya mereka.
    • Tahap 3: Pengurus Berwibawa
      • Peringkat ketiga kepimpinan ialah Pengurus Kompeten. Pada peringkat ini, mereka boleh mengatur semua ahli pasukan dengan berkesan untuk memotivasikan mereka untuk mencapai matlamat bersama yang telah ditetapkan. Walau bagaimanapun, mereka tidak menentukan objektif pasukan ini.
    • Tahap 4: Pemimpin yang berkesan
      • Pada Tahap 4, pemimpin menunjukkan tahap kepimpinan yang optimum. Ini biasanya peringkat di mana kebanyakan pemimpin ditemui. Di sini, mereka boleh mewujudkan komitmen untuk meneliti matlamat yang jelas dan visi strategik. Pasukan berprestasi tinggi juga dilatih oleh pemimpin yang membantu proses mereka mencapai kejayaan. Mereka berjaya memberi inspirasi kepada pasukan mereka secara berterusan untuk menghasilkan hasil yang berkesan.
    • Tahap 5: Eksekutif/ Pemimpin Hebat
      • Tahap 5 ialah tahap terakhir di mana pemimpin sebenar yang bertahan dalam ujian masa ditemui. Ia bukanlah prasyarat bahawa pemimpin Tahap 5 bergerak secara berurutan dalam hierarki ini untuk mencapai Kepimpinan Tahap 5.

Refleksi Modul 12 : Authentic Leadership

Pembentangan Kumpulan 9
Tajuk : Authentic Leadership ๐Ÿ‘ˆ slaid pembentangan

  • Authentic Leadership - Gaya kepemimpinan yang berfokus pada penyelarasan karakter seseorang dengan nilai yang ada di dalam kelompok atau organisasi supaya berjalan secara efektif. Seseorang yang mempunyai gaya kepimpinan ini mestilah mampu bersikap jujur ​​terhadap dirinya dan pengikutnya mengenai nilai-nilai yang ingin dibawa agar dapat bekerjasama secara optimum.
  • Aspek kepimpinan autentik menurut Walumbwa et al. (2008) antaranya adalah seperti berikut:
    1. Kesedaran Kendiri (Self-Awareness) - Cara seseorang itu menilai dirinya dari semasa ke semasa, serta kelebihan dan kekurangan yang ada pada dirinya. Ini termasuk wawasan tentang dirinya dari sudut pandangan orang lain. Sebagai contoh, seorang pemimpin menyedari bahawa perkataan dan tindakan tertentu boleh memberi kesan kepada orang lain. 
    2. Ketelusan Perhubungan (Relational Transparency) - Persepsi pengikut terhadap tingkah laku pemimpin yang memperlihatkan dirinya yang sebenar dalam berinteraksi dengan orang lain, bukan imej diri atau pembentukan diri. Sebagai contoh, seorang pemimpin mempamerkan perwatakannya yang sebenar tanpa dibuat-buat dengan tujuan menjaga imej.
    3. Pemprosesan Seimbang (Balanced Processing) - Menunjukkan pemimpin yang menganalisis semua maklumat dan data yang berkaitan sebelum membuat keputusan. Sebagai contoh, apabila seseorang pemimpin membuat keputusan, dia melihat dari pelbagai sudut pandangan dan menganalisis pelbagai maklumat terlebih dahulu.
    4. Perspektif Moral (Moral Perspective) - Pemimpin yang menetapkan piawaian yang tinggi dalam moral dan etika. Pemimpin yang sebenar mempunyai etika dan menitik beratkan perkara yang betul untuk dilakukan dan mengambil berat tentang etika dan keadilan. Sebagai contoh, pemimpin yang membuat keputusan berdasarkan nilai moral/etika yang telah ditetapkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.