Kepimpinan Transformasi


👉DEFINISI

Sumber : Ahmad Tulis & Mohd Yusof 2021

Menurut Abdullah, Khairudin, dan Wati (2014), kepimpinan transformasi ialah suatu keupayaan yang dimiliki oleh seorang individu bagi mempengaruhi sekumpulan individu yang lain untuk mengecapi sasaran dan objektif. Pemimpin adalah orang yang penting dalam organisasi kerana mereka perlu bertanggungjawab terhadap pengikutnya bagi mendapatkan kualiti kerja yang diinginkan. Bass (1999) menerangkan pemimpin transformasi adalah seorang yang mempunyai ciri-ciri tertentu untuk memotivasikan pengikut yang melampaui kepentingan diri mereka kepada mencapai matlamat organisasi. Para pengikut bagi pemimpin yang sedemikian akan lebih setia, mempercayai dan menghormati pemimpin (Mohamed, 2017). Oleh itu, gaya kepimpinan transformasi adalah penting untuk diamalkan oleh ketua-ketua termasuk kerana ianya memberi kesan yang positif dan bermanfaat kepada pengikutnya (Geeta & Halimah, 2018). 

Menurut Bass (1999), pengaruh yang ideal dikenali sebagai pemimpin yang berkarisma, yang merupakan faktor pertama dalam kepimpinan transformasi yang merujuk kepada atribut pengikut terhadap pemimpin, sebagai hasil bagaimana mereka melihat kuasa, keyakinan dan idea-idea yang dihasilkan oleh pemimpin itu sendiri. Motivasi berinspirasi berkenaan dengan seorang ketua yang memberikan inspirasi dan dorongan kepada pengikut untuk mencapai matlamat yang mungkin kelihatan seperti tidak mampu dicapai dan tidak realistik (Burn, 1978). Rangsangan intelektual pula merupakan ciri pemimpin yang menggalakkan orang bawahan untuk menggunakan dan melaksanakan cara-cara baru untuk menyelesaikan masalah lama (Bass,1999). Para pemimpin ini menggalakkan pengikutnya menjadi inovatif dan kreatif dalam menyelesaikan masalah. Manakala pertimbangan individu adalah pemimpin yang menyediakan persekitaran yang menyokong, memberi galakan dan bimbingan kepada pengikut (Bass,1999).


👉MODEL DAN DIMENSI KEPIMPINAN TRANSFORMASI

Sumber : Musa et al. 2014

1. Model Teori Kepimpinan Transformasional Burns (1978) dan Bass (1985)


Burns (1978) dan Bass (1985) membahaskan kepimpinan transformasional dalam empat dimensi utama iaitu:
  1. Memupuk pengaruh yang ideal atau karisma
  2. Membina rangsangan intelek
  3. Pertimbangan individu
  4. Merangsang motivasi.
Dimensi ini adalah berbentuk pengamalan dalam kepimpinan berdasarkan prinsip kepimpinan transformasi.

2. Model Teori Kepimpinan Transformasional Leithwood (1994)


Model kepimpinan Leithwood (1994) menjelaskan dengan terperinci tentang komponen kepimpinan transformasional yang terdiri daripada beberapa dimensi iaitu
  1. Membina visi dan matlamat
  2. Menyediakan rangsangan intelektual
  3. Menawarkan sokongan secara individu
  4. Menjadi teladan terhadap nilai-nilai penting organisasi
  5. Menunjukkan prestasi kerja yang tinggi
  6. Membina budaya organisasi yang kreatif
  7. Membangunkan struktur dan menggalakkan penglibatan dalam proses membuat keputusan. 
Dimensi kepimpinan transformasi Leithwood ini akhirnya membawa kepada pembinaan kepimpinan pemimpin yang ideal yang boleh membawa perubahan kepada organisasi dengan karisma serta ruang komunikasi yang luas antara pemimpin dengan pengikut sebagai seorang individu. Pemimpin transformasional mengikut Leithwood juga menjelaskan bahawa matlamat sesebuah organisasi boleh dicapai dengan menggalakkan penglibatan pengikut, membangunkan intelek serta merangsang motivasi pengikut agar memberikan komitmen yang di luar kebiasaan. Menerusi amalan kepimpinan transformasional ini juga ia mampu untuk mewujudkan budaya organisasi yang kreatif terutama dalam cara berfikir bagi menyelesaikan sesuatu masalah sekalipun cabaran yang dihadapi.

3. Model Teori Kepimpinan Transformasional Slocum dan Hellriegel (2007)

Teori Slocum dan Hellriegel dibina dari empat konstruk utama yang berasaskan daripada teori Burns (1978) dan Bass (1985) serta mempunyai persamaan dengan teori Leithwood (1994) dan menjadikan model Bass sebagai asas. Empat konstruk tersebut ialah:
  1. Motivasi Berinspirasi. Pemimpin transformasi mencetus inspirasi dalam kalangan pengikutnya melalui perbuatan mahu pun kata-katanya. Pemimpin transformasi membimbing pengikutnya dengan menyediakan mereka tentang kesedaran terhadap cabaran dan pengertian terhadap apa sahaja yang dilakukan. 
  2. Membina Rangsangan Intelektual. Pemimpin yang mengamalkan kepimpinan transformasi menggalakkan subordinat berfikir di luar kotak atau di luar kebiasaan dengan menjadi lebih inovatif dan kreatif. Dengan ini, pemimpin transformasi adalah seorang yang berani mempersoalkan sebarang andaian dengan meneroka idea-idea dan kaedah-kaedah baru serta menghadapi sebarang situasi dengan cara baru. 
  3. Memupuk Pengaruh yang Ideal. Pemimpin transformasi memperlihatkan tingkah laku yang menjadi inspirasi dan ikutan subordinat. Mereka menggunakan semua sumber kuasa bagi menggerakkan kemajuan individu.
  4. Pertimbangan Berasaskan Individu. Satu prinsip kepimpinan transformasi yang menuntut kepekaan pemimpin terhadap ahli organisasi sebagai seorang individu serta menghormati perbezaan sesama individu dan tidak menjadikannya sebagai suatu halangan dalam membentuk kesepakatan mencapai matlamat organisasi.


👉KEKUATAN DAN KELEMAHAN KEPIMPINAN TRANSFORMASI

Sumber : Suresh & Rajini 2013

Kekuatan Kepimpinan Transformasi

  • Dikaji secara meluas - Kepimpinan transformasi telah dikaji secara meluas, termasuk sekumpulan besar kualitatif penyelidikan yang berpusat pada pemimpin dan CEO terkemuka dalam firma utama.
  • Daya tarikan intuitif - Orang ramai tertarik dengan kepimpinan transformasi kerana ia masuk akal bagi mereka.
  • Proses berfokuskan - Kepimpinan transformasi menganggap kepimpinan sebagai satu proses yang berlaku antara pengikut dan pemimpin.
  • Pandangan kepimpinan yang meluas - Kepimpinan transformasi memberikan pandangan yang lebih luas tentang kepimpinan yang menambah model kepimpinan yang lain.
  • Menekankan pengikut - Kepimpinan transformasi menekankan keperluan, nilai dan moral pengikut.
  • Keberkesanan - Bukti menyokong bahawa kepimpinan transformasi ialah satu bentuk kepimpinan yang berkesan.
  • Paling Popular - Kepimpinan transformasi adalah paling intuitif dan mudah dikenali olehorang; ia sesuai dengan tanggapan popular seorang pemimpin. Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Adolf Hitler, Obama adalah semua contoh pemimpin transformasi.

Kelemahan Kepimpinan Transformasi

  • Terlalu Rumit - Kepimpinan transformasi ialah gabungan pelbagai kepimpinan teori, menjadikannya tidak munasabah untuk dilatih atau diajar.
  • Potensi untuk disalahgunakan - Keberkesanan tinggi kepimpinan transformasi dalam visi pemimpin menjadikannya tidak demokratik; tujuan pemimpin sebahagian besarnya tidak dicabar, oleh itu boleh jadi disalahgunakan oleh pemimpin. Terdapat banyak bukti sejarah yang menyokong penyalahgunaannya, Adolf Hitler menjadi salah seorang yang paling menonjol.
  • Kurang kejelasan konsep – Dimensi tidak dihadkan dengan jelas dan parameter kepimpinan transformasi bertindih dengan konsep kepimpinan yang serupa
  • Pengukuran dipersoalkan – Kesahan MLQ belum dipastikan sepenuhnya dan beberapa faktor transformasi bukan unik semata-mata kepada model transformasi
  • Kepimpinan transformasi menganggap kepimpinan lebih sebagai ciri personaliti atau kecenderungan daripada tingkah laku yang boleh diajar
  • Kepimpinan transformasi bersifat elitis dan antidemokrasi
  • Mengalami berat sebelah kepimpinan heroik
  • Mempunyai potensi untuk disalahgunakan


👉PEMIMPIN TRANSFORMASI DUNIA

Sumber : 9 Examples of Transformational Leadership In Action

1. Jeff Bezos (Amazon)

Jeff Bezos sentiasa memahami bahawa perniagaan yang berjaya adalah tentang memfokuskan kepada pelanggan. Dalam banyak cara, Amazon ialah model kepimpinan transformasi yang sempurna, dan menunjukkan bahawa dengan membina satu siri matlamat jangka pendek (syarikat itu bermula sebagai penjual buku, selepas semua), adalah mungkin untuk mencapai sesuatu pada skala yang lebih besar.

2. Billy Beane (Major League Baseball)


Dari segi mengubah kepercayaan yang telah lama dipegang tentang struktur dan proses, Billy Beane, naib presiden eksekutif francais besbol Oakland Athletics, sudah pasti merupakan perintis. Dengan menggunakan teknik analitik lanjutan pada strategi pengambilan Athletics – kaedah legenda yang kini dikenali sebagai 'Moneyball' - Beane dan rakan-rakan jurulatihnya dapat mengenal pasti pemain berpotensi yang telah diabaikan atau kurang dihargai oleh pesaing mereka. Dipuji dengan perubahan sikap dalam industri sukan profesional dan merevolusikan aplikasi analitik data, teknik Beane juga menawarkan potensi kegunaan dalam dunia perniagaan juga.

3. Reed Hastings (Netflix)

Walaupun ia bermula sebagai perkhidmatan DVD pesanan mel untuk menyaingi peneraju pasaran ketika itu, Blockbuster, Netflix kini merupakan perkhidmatan hiburan berasaskan langganan berbilion dolar. Selain memajak kandungan yang dihasilkan sebelum ini, ia mencipta produksi asalnya sendiri – satu pencapaian yang mengagumkan memandangkan latar belakang Hastings sebagai jurutera perisian. Namun sementara pandangan jauh Hastings mungkin telah merevolusikan tabiat menonton berjuta-juta orang di seluruh dunia, mungkin pencapaian terbesarnya ialah gaya pengurusannya. Sebagai contoh, pekerja Netflix diberi masa bercuti tanpa had – dengan syarat mereka menyampaikan hasil. Daripada mengurus mikro dan mempunyai badan yang hangat di tempat duduk yang tidak selesa, syarikat itu sebaliknya memfokuskan pada autonomi penuh untuk pekerja, membolehkan mereka kemerdekaan yang belum pernah berlaku sebelum ini sebagai pertukaran untuk produk peneraju pasaran dan penentu generasi.

4. Bill Gates (Microsoft)

Bill Gates merevolusikan dunia berkat sistem pengendalian Windowsnya dan penggabungan perisiannya - seperti suite Microsoft Office - dengan komputer peribadi. Namun ia tidak selalu begitu; Gates terpaksa mengatasi pertempuran awal dengan Kerajaan AS berhubung kebimbangan anti-amanah, dengan perisian syarikat kini menjadi asas kepada amalan perniagaan yang lebih cekap dan peluang yang semakin meningkat. Walaupun dia tidak lagi menerajui Microsoft, syarikat itu terus membuat kemajuan yang ketara semasa ketiadaannya, terutamanya dalam bidang pengkomputeran awan. Tetapi kepimpinan dan inteleknya yang menjadikan Microsoft - dan, dalam banyak kes, dunia - menjadi seperti sekarang.

5. Steve Jobs (Apple)

Steve Jobs menerima model kepimpinan transformasi untuk merombak organisasinya. Walaupun komputer Apple itu sendiri merupakan satu kejayaan yang sederhana, transformasi Jobs terhadap syarikat itu – dan pengenalan produk tanda dagangannya yang kini, iPhone – telah mengubah sepenuhnya permainan, baik untuk Apple dan seluruh dunia. Walaupun terdapat kecenderungan autokratik yang menyebabkan dia dipaksa keluar semasa bertugas pertamanya, Jobs menggunakan pendekatan yang lebih transformasi apabila dia kembali. Ini melibatkan membuat pelantikan kritikal dalam pasukan pemasaran, reka bentuk dan produk Apple, dan membawa semua orang bersama-sama di bawah panji bimbingan Jobs yang berkarisma dan berwawasan.

RUJUKAN

1. Abdullah, H. M., Khairudin, R., & Wati Halim, F. (2014). Pengaruh Kepimpinan LMX Terhadap Tingkah Laku Kewarganegaraan Keselamatan Dalam Kalangan Bukan Eksekutif. Jurnal Psikologi Malaysia, 28(1), 88-97.

2. Ahmad Tulis, H. & Mohd Yusof, H. 2021. Gaya Kepimpinan Transformasi Pemimpin dan Kesejahteraan Psikologi Pekerja. Sains Humanika 13(2–2). https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/1895.

3. Bass, B. M. (1999). Two Decades of Research and Development in Transformational Leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 8(1), 9-32.

4. Geeta Ann & Halimah Mohd Yusof (2018), Leadership Style and Turnover Intention, Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management Bandung, Indonesia, March 6-8.

5. Musa, K., Yusof, H., Yunus, J., Hamid, S.A. & Kunci, K. 2014. Kepimpinan Transformasional Pengetua: Perbandingan Antara Sekolah Menengah Awam Dan Swasta Cemerlang. Management Research Journal 120‒139 Management Research Journal 33(January): 120–139.

6. Suresh, A. & Rajini, J. 2013. Transformational Leadership Approach in Organisations -Its Strengths and Weaknesses. International Journal of Social Sceience & Interdisciplinary Reseearch 2(3): 155–160. http://indianresearchjournals.com/pdf/IJSSIR/2013/March/17.pdf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.